Gemiddelde uit 8 reviews
3
2
1

2 / 5

Goede rijervaring, veel problemen met tubeless en lekke banden

- Jorrit, 15 oktober, 2023

In 4 maanden tijd 4 van deze banden gebruikt (1 voor, 3 achter). In eerste instantie tubeless geplaatst op DT Swiss velgen. Banden zijn eenvoudig en zonder bandenlichters op de velgen te plaatsen en te verwijderen. De eerste maand was ik zeer tevreden, vooral over het rijgedrag. Wel verliezen de banden snel druk en 2 à 3x per week bijpompen is noodzakelijk, er is na een dag of 3 snel een bar weg. Na één maand na een regenrit kwam de tubeless latex tussen het loopvlak en het karkas door over een groot deel van de achterband. Dit is netjes door Mantel onder garantie vervangen. De nieuwe band reed ik helaas binnen twee weken lek, dat niet door de latex geseald werd en ook een plug werd er keer op keer uitgeblazen. Groot stuk glas, dus simpelweg pech. Uiteindelijk met nog een nieuwe band van tubeless afgestapt en met binnenbanden gaan rijden. Voorband nog een tijdje tubeless gehouden, tot na een zware regenbui de sidewall vol zat met tientallen witte puntjes van de sealant. Vóór toen ook maar een binnenbandje geplaatst. Weggedrag met binnenband nog prima, wel rijdt tubeless iets fijner. Met binnenbanden nog driemaal een lekke band gehad binnen 2 maanden tijd. Met mijn vorige banden heb ik 10.000km kunnen rijden zonder lek te rijden. Slijtage is relatief hoog. In 2 maanden / 4500km is de achterband weer op. Daarnaast laat het rubber op enkele plekken los van het karkas, vergelijkbaar met het eerdere probleem waarbij de sealant tussen het loopvlak en karkas doorkwam. Op aanraden van een Mantel medewerker in de winkel nu overgestapt op Vittoria Corsa Next. Die zou het probleem van het loslaten van het rubber niet moeten hebben door een andere opbouw.

Makkelijk tubeless te plaatsen
Rijdt soepel
Niet goed luchtdicht in tubeless set-up