Deel dit bericht

Continental Grand Prix 4-Season 32 mm review

21 Oktober 2016

Een aantal jaren geleden schreven we als eens een blog over de Continental Grand Prix 4-Season band. Dat deze band nog altijd in ons assortiment zit geeft aan hoe goed deze band eigenlijk wel niet is. Continental heeft in de tussentijd echter niet stilgezeten. Inmiddels is er naast een 23, 25 en 28mm variant ook een nieuwe 32 mm brede band. Tijd voor een Continental Grand Prix 4-Season 32mm review. Onze Simon gooide ze op zijn fiets en maakte er de nodige kilometer mee.

Voor wie is de Grand Prix 4 Seasons band de beste keus?

De 4 Season band is bedoeld voor de fietser die het gehele jaar door rijdt. Weer of geen weer. Eigenlijk blinkt de band nergens in uit en dat is meteen ook zijn kracht. Een echte wedstrijdband is licht, heeft een lagere rolweerstand, maar ook een minder goede lekbestendigheid. Een echte winterband is zwaar, heeft een hoge rolweerstand en onverwoestbare lekbestendigheid. De 4 Season zit er precies tussen in. Een ideale band voor wintertrainingen. Waarmee je toch mee kunt met de snelle mannen en je je geen zorgen hoeft te maken over lekrijden. Met de toevoeging van de 32 mm brede variant boort Continental nu ook een hele groep snelle forenzen aan die iedere dag op hun trekkingfiets van A naar B rijden en de gravelracers.

Continental Grand Prix 4-Season 32mm review
De Continental Grand Prix 4-Season op je velg krijgen is geen probleem

32 mm breed, ideaal voor forenzen & gravel racing

Met de toevoeging van de 32 mm band is er nu een serieuze band bij gekomen voor de forenzen. Tot dit moment moest deze groep het doen met zware banden, vaak in draadband uitvoering, met een hoge rolweerstand. Daarnaast is deze band ook uitermate geschikt voor gravel racing. Een tak van sport die met name in Amerika en de UK flink aan bekendheid wint. Het avontuur opzoeken met je fiets. Waarbij de fun voorop staat en je niet meer gebonden bent aan asfalt, maar ook dat leuke gravelpad in kunt scheuren om weer een nieuwe route te ontdekken.

Zachter is beter

Het rubber is zachter dan de bekende Grand Prix 4000S band. Ik hoor je al denken: ‘Zacht rubber, dat slijt natuurlijk sneller. Mooie commerciële verkooppraat.’ We gaan zeker niet ontkennen dat de 4 Seasons band wat sneller slijt, maar daar krijg je ook meer voor terug: flink meer grip bij slechte weersomstandigheden. Hoe zachter het rubber, des te beter het aan het asfalt plakt. Met name in de bochten merk je dat verschil. Daarbij heeft een zachtere compound ook als voordeel dat het rubber minder hard wordt bij koude temperaturen. Zoals je wellicht zelf al wel eens gemerkt hebt worden materialen minder flexibel hoe lager de temperatuur wordt. Je kunt je dan ook goed voorstellen dat dit ten koste gaat van de grip. De zachte compound van de 4 Season biedt hier uitkomst.

Kijk eens hoe strak hij op de velg ligt

Lekbescherming

De bekende 4000 S II band is opgebouwd uit een geweven karkas, met daarop een Vectran Breakerlaag en daaroverheen de laag rubber die het profiel vormt. De 4 seasons band bestaat uit een karkas, met daarop een DuraSkin laag. Een super sterk polyamide weefsel dat over het gehele karkas gelegd is en dat zorgt voor extra bescherming, met name aan de zijkanten van de band. Dit geeft ook het bruine uiterlijk aan de band. Daarover zit een dubbele Vectran laag voor extra bescherming en daarover weer het rubber met profiel.

Om een lang verhaal kort te maken:

• Twee Vectran breaker-lagen onder het loopvlak
  • Extra bescherming aan de zijkant tegen beschadigingen

Met de toevoeging van al deze lekbescherming denk je misschien dat de band ontzettend veel zwaarder is geworden en dat de rolweerstand daarmee extreem is toegenomen. Dat valt echter reuze mee. Je hoeft dus niet met je tong tussen de spaken achter je fietsmaten aan te rijden. In de onderstaande grafiek kun je de rolweerstand bekijken in vergelijking met de 4000S II en de Vredestein Fortezza Senso All Weather. Hieronder trouwens in de 25 mm variant getest. Mocht je nog meer banden naast elkaar willen zien in een vergelijking, dan kan dat via de website bicyclerollingresistance.com.

Waarom zou je 32 mm banden nemen?

Inmiddels kun je kiezen uit 23, 25, 28 en 32 mm. Waarom zou je voor welke maat kiezen? Hoe breder de band, des te lager de rolweerstand, bij dezelfde bandenspanning. Mooi geïllustreerd door onderstaande grafiek. Hoe lager de rolweerstand des te meer comfort je krijgt. Een band met lagere druk kan namelijk beter schokken absorberen. Als je echter met lagere druk rijdt in je traditionele 25 mm band, dan rijdt je sneller stootlek, omdat er simpelweg te weinig volume is tussen het loopvlak en de velgrand. Als illustratie: een 28mm band met 4.1 bar heeft dezelfde rolweerstand als een 25mm band met 5.5 bar. De 28 mm band heeft aanmerkelijk meer comfort omdat deze minder druk erin heeft. Tot zover de theorie.

De praktijk is dat een 32 mm band natuurlijk wel meer rolweerstand heeft dan een 25 mm band. Dat verschil in breedte is natuurlijk behoorlijk. Meer rubber op de weg beter dus wel meer rolweerstand. En dat merk je ook wel. Het kost allemaal net iets meer moeite. Maar, een hele grote maar, is het genot van het comfort. De 32 mm met 5 bar druk filtert fantastisch oneffenheden weg. Daarbij een extra pluspunt is dat je er ook flink mee kunt ‘gravelracen’. Stukje offroad er mee, geen enkel probleem. Een zandpad met steentjes en grind kun je prima overeen rijden. Dat maakt dat je je wintertraining gebied flink kunt uitbreiden naar de slechte paden waar je normaal niet zou komen, omdat je anders aan het plakken blijft. De gravelpaden door het bos, boerenlandwegen, slecht Duits asfalt in afgelegen dorpen, niets houdt je meer tegen.

Met een superstevige wang

Belangrijk: past het in mijn fiets?

Een brede band moet natuurlijk wel in je fiets passen. Zelf heb ik de 32mm uitgeprobeerd op een Trek Crockett Cyclocross fiets. Een cyclocross fiets is gemaakt voor brede banden, dus dit past vanzelfsprekend. Maar indien je bredere banden zou willen proberen houd dan rekening met de volgende dingen:

De breedte van je voor- en achtervork

Wil je een band van 32 mm laten passen, dan moet je minimaal 36 mm ruimte hebben in je vork in de breedte. Met de laatste trends dat velgen ook nog al eens breder worden, vallen banden vanzelf ook wat breder. Meet dus eerst even je huidige band op. Heb je nu een 25 mm band op je velg en meet die in praktijk 24,5 mm. Dan kun je ervan uitgaan dan een bredere band ook 0,5 mm minder breedt is. Je hebt minimaal 2 mm nodig aan iedere kant om ervoor te zorgen dat je je frame niet beschadigd omdat je slappe banden hebt, of omdat er toevallig modder aan de zijkant hangt. (Altijd even checken)

Oppompen en gaan!

De hoogte van de band

Niet alleen de breedte van je band is belangrijk, maar ook de hoogte. Hoe groter namelijk de cirkel, des te hoger de band is. Monteer je een 32 mm band, dan heb je dus minimaal 32 mm hoogte, plus nog minimaal 3 millimeter hoogte in de remcaliper nodig om het wiel in alle omstandigheden vrij te laten lopen.
En vergeet niet de maximale maten van je binnenbanden te controleren. Vervelend als je plat staat en je binnenband blijkt niet hard genoeg opgepompt kunnen worden.

Conclusie Continental Grand Prix 4-Season 32mm review

De Continental Grand Prix 4 Seasons band is zijn glans nog niet verloren. In onze ogen een absolute alleskunner, die eigenlijk onmisbaar is voor iedere fietser die vanaf de herfst ook gewoon door wilt rijden. Met de toevoeging van een 32mm brede variant is dus deze all season band nu ook voor alle forenzen beschikbaar met een trekking of hybride fiets. Deze fietsers kunnen nu afscheid nemen van de veel te zware trekkingbanden met een ontzettend hoge rolweerstand.

Continental Grand Prix 4 Season

€ 44,95

Wat vind je van dit blog artikel?