Genomsnitt av 8 recensioner
0 recensioner
1
0 recensioner

5 / 5

Utmärkt bok överlag, men kunde behöva lite mer polering

- Hadrien, 18 mars, 2024

När jag letade efter en bok om cykelreparationer var den här en av de mest rekommenderade på nätet, och den gör mig inte besviken. Författaren förutsätter inte alltför mycket tidigare mekaniska kunskaper (detta är trots allt en bok för hemmamekaniker) och ger ett trevligt kort introduktionskapitel för att få dem att komma igång med några viktiga vaksamhetspunkter. Detta följs av tematiska kapitel om varje reparation som kan läsas i valfri ordning, rikligt illustrerade och skrivna i en stil som är kortfattad men ändå tillräckligt exakt. Jag har inte lekt så mycket med den ännu, men jag är övertygad om att jag kommer att lära mig en hel del av den här boken, förhoppningsvis så mycket att jag blir mindre beroende av de få och inte så bra mekanikerna i mitt område. Jag har också uppskattat bilagorna om momentrekommendationer och namngivning av cykeldelar. Lite extra som jag skulle vilja se i en framtida utgåva inkluderar... - Större utskriftsmarginaler och kraftigare papper. Med tanke på att den är avsedd att användas i en aggressiv verkstadsmiljö gör den här boken förvånansvärt lite för att skydda sig mot yttre påfrestningar. Jag misstänker att jag kommer att behöva vara extra försiktig för att hålla den i gott skick. Jag har inget emot om boken blir något tyngre/ tjockare/dyrare på grund av det extra skyddet, jag bär den inte på ryggen varje dag... - En lista över vanliga verktyg som behövs i början av varje reparationsguide eller kapitel. Hemmamekaniker köper sällan en komplett verktygssats på en gång på grund av den höga kostnaden, så det är användbart att snabbt kunna räkna ut vilka reparationer du kan göra med de verktyg du har, och vad som borde vara dina nästa verktygsköp. Jag tycker att den enda verktygslistan som bilaga är lite för grovkornig/överväldigande, och skulle kompletteras/ersättas med en verktygslista per kapitel. - Det är lite synd att Park Tool, som också har ett bra bibliotek med reparationsvideor och blogginlägg, inte länkar tillbaka till det från boken. Detta skulle vara användbart när en video är tydligare än stillbilder. Ett par strategiskt placerade QR-koder skulle kunna göra susen.

Automatiskt översatt

5 / 5

Bra att denna bok också finns tillgänglig i tryck (inte bara digitalt) i Nederländerna!

- CT, 22 augusti, 2022

Videorna som förklarar underhåll och mekande med din cykel från ParkTool på YouTube är bra och tydliga. Om du ännu inte vet exakt vilken information du letar efter är det mycket praktiskt att läsa / skanna boken i förväg och sedan ta tag i videorna. Mycket nöjd med den.

För- & Nackdelar

tillägg till ParkTools YouTube-videor
Automatiskt översatt