Gemiddelde uit 9 reviews

Fijne plaatjes, goede grip

Betere grip dan de non-fixed versie
Plastic is wat slijtgevoelig bij lopen

4 / 5

Er gaat niets boven een vaste wig... als je de tijd neemt om precies te zijn.

- Robert, 10 juni, 2021

Omdat ik onlangs ben overgestapt op Time Xpro 10's, dacht ik dat ik de meegeleverde vulringen van 5° maar eens moest proberen... Ik vond ze vreselijk! Het voelde alsof ik nooit goed vastgeklikt zat, mijn voet bewoog alle kanten op en ik had het gevoel dat mijn voeten 'losgekoppeld' waren van de fiets. Dus na een korte eerste rit kocht ik deze vaste spacers. Ik merkte meteen het verschil. De voet wordt stevig op zijn plaats gehouden, je kunt de fiets voelen, de verbinding is totaal. Omdat het vaste wiggen zijn, moeten ze veel nauwkeuriger worden geplaatst dan beweegbare wiggen. Het kostte me 4 pogingen per voet om ze perfect te plaatsen. 1° verschil en je voelt het in je knieën! Het is belangrijk om geen torsiestress in de knie en enkel te voelen, anders loop je het risico op letsel op de lange termijn. Daardoor merk je tijdens het installeren al snel dat de schroeven en bouten niet ontworpen zijn voor zo'n precisie. Het is prima voor mobiele wiggen, maar voor vaste wiggen is het een beetje dun. Er zit te veel speling in de vulringen en schroefkoppen. Hetzelfde geldt voor de rechthoekige ring die de helling moet aangeven - te veel speling met de schroef! Ik zou aanraden om de voor- en achterkant van de wig (en de schoen) te markeren met een wit potlood om de helling nauwkeuriger af te stellen. Als je dit meerdere keren moet doen (wat waarschijnlijk het geval is), zul je ook merken dat het plastic een beetje zacht is. Als je de wig vastdraait (met het aangegeven draaimoment), 'markeren' de schroefkoppen de rail, waardoor het lastig wordt om de juiste positie te bepalen, want als je ze vastdraait, zullen de schroeven proberen 'terug te vallen' in de vorige voetafdruk. Verder geen gebreken. Eenmaal op zijn plaats verschuift de wig niet. Geleverd met een kleine strip die onder de wig kan worden gelijmd als de schoen erg gebogen is. De dikte van de steunen biedt een goede marge tegen slijtage. Vermijd echter lopen op grof grind of een oneffen ondergrond, want dit kan deuken in de metalen haak achterlaten en deze voortijdig verslijten.

Goed onderhoud
Goede terugkoppeling
Nauwkeurige positionering