Gemiddelde uit 8 reviews
3
2
1

5 / 5

Over het geheel genomen een uitstekend boek, maar het zou wat meer verfijning kunnen gebruiken

- Hadrien, 18 maart, 2024

Toen ik op zoek was naar een fietsreparatieboek, was dit een van de meest aanbevolen boeken op het web, en het stelt niet teleur. De auteur gaat niet uit van al te veel mechanische voorkennis (dit is tenslotte voor een thuismonteurspubliek) en geeft een mooi kort introhoofdstuk om ze op de hoogte te brengen van enkele belangrijke aandachtspunten. Dit wordt gevolgd door thematische hoofdstukken over elke reparatie die in willekeurige volgorde kunnen worden gelezen, overvloedig geïllustreerd en geschreven in een stijl die beknopt maar nauwkeurig genoeg is. Ik heb er nog niet veel mee gespeeld, maar ik ben ervan overtuigd dat ik veel ga leren van dit boek, hopelijk tot het beoogde punt dat ik minder afhankelijk ben van de weinige en niet-zo-goede monteurs uit mijn omgeving. Ik heb ook de bijlagen over koppelaanbevelingen en het benoemen van fietsonderdelen gewaardeerd. Kleine extra's die ik graag in een toekomstige editie zou zien zijn onder andere... - Grotere marges en zwaarder papier. Gezien het feit dat het bedoeld is voor gebruik in een agressieve werkplaatsomgeving, doet dit boek verrassend weinig om zichzelf te beschermen tegen agressie van buitenaf. Ik vermoed dat ik extra voorzichtig moet zijn om het in goede staat te houden. Ik vind het niet erg als het boek door de extra bescherming iets zwaarder/dikker/duurder wordt, ik draag het niet elke dag op mijn rug... - Een lijst met veelgebruikte gereedschappen aan het begin van elke reparatiegids of hoofdstuk. Huismonteurs kopen zelden in één keer een complete gereedschapsset vanwege de hoge aanloopkosten, dus het is handig om snel te kunnen achterhalen welke reparaties je kunt doen met het gereedschap dat je hebt, en wat je volgende aankoop van gereedschap zou moeten zijn. Ik vind de lijst met gereedschap als bijlage een beetje te grofmazig/overweldigend, en het zou mooi zijn om deze aan te vullen/te vervangen door een lijst met gereedschap per hoofdstuk. - Het is een beetje jammer dat Park Tool, die ook een goede bibliotheek met reparatievideo's en blogposts hebben, daar niet naar teruglinken vanuit het boek. Dit zou handig zijn als een video duidelijker is dan foto's. Een paar strategisch geplaatste QR-codes zouden de truc kunnen doen.

Duidelijk en toegankelijk
Redelijk beknopt
Volledig
Geen links naar video's/artikelen
Grofkorrelige tool vereisten
Voelt kwetsbaar
Automatisch vertaald

5 / 5

Fijn dat dit boek in Nederland ook in druk (niet alleen digitaal) te krijgen is!

- CT, 22 augustus, 2022

De filmpjes met uitleg over het onderhoud en het klussen aan je fiets van ParkTool op YouTube zijn goed en duidelijk. Als je nog niet precies weet naar welke info je op zoek bent, is het heel handig om het boek vast te lezen/scannen, en daarna de filmpjes erbij te pakken. Heel blij mee.

aanvulling op de YouTube filmpjes van ParkTool

5 / 5

Super handboek